sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Paimennuspäivä 9.5

Heti alkuun haluan sanoa, että tämä oli yksi elämäni hienoimmista ja ehdottomasti opettavaisin kokemus! Heti alkuun kiitokset Kaislalle, että otit mut mukaan ;) Ja me aloitetaan...

Herätyksen kanssa kävi taas niinkuin aina piti ja piti,mutta nein... Joten heräsin 5.50! Taas tämmöinen ihana aikainen aamu, jotka muuten sattuvat olemaan mun lemppareita :-/ Mä olin valmis 6.30, mutta suprise, suprise Kaisla oli myöhässä, mitähän se ei siis todellakaan tee ikinä xD No päästiin kuitenkin ihana hyvin matkaan ja mä näin Woolin, ihan vilaukselta, koska se ei oo semmonen, kun toi yks höntti joka seisoo koko automatkan. Se makas siellä nätisti. 2h automatka meni mukavan nopeasti, kun oli loistavaa juttuseuraa. Käytiin matkalla kaupassa ostaan karkkia ja limsaa, Kaisla otti astetta pirteempää limsaa ;) Pian oltiinkin jo perillä ja näin lampaita! Aaw... ne oli jotain ahvenanmaan lampaita yms. toosi pieniä ja tooosi söpöi :3

Paikanpäällä mä näin hirmusesti paimenia heti alkuun! Wolle autosta ulos ja Frodo sai vielä jäädä lempipaikkaansa. Mentiin aamupalalle ja sisälläkin oli hirmusesti paimenia, voitte kuvitella mun ilmeen! Siellä oli ihanaa aamupalaa ja minä ja Kaisla tosiaan tiedetään mitä tarkoittaa lause syökää vain niin paljon kun jaksatte! Pieni ähky, mutta ei ruokalepoa, kun hommiin! Otettiin vastahakoinen Frodo autosta ja lähettiin kattoon muita, meidän vuoro oli siis viimisenä :-/ No näinpähän ainakin ensin malli esimerkkejä! Kaisla selitti koko ajan mitä pitää tehä ja mitä ei saa tehä, mun muistilla ehkä 1/10 jäi päähän :3

No lopulta oli mun ja Frodon eka vuoro, mentiin aidattuun aitaukseen ja Frodo oli eka mulla liinassa. Se kuitenkin pelas kokeneena niin hyvin, että laskettiin vaan irti. Oli kyllä hienoa kun ne lampaat seuras ja Frodo paimensi, otettiin suunnan vaihoja ja maahan menoja. Pete oli aika paljon siinä ekana apuna, mutta sitten isolla laitsalla alko Kaislan ja Woolin vuoro ja ne hiipi sinne "huomaamattomasti", toki Frodo huomas ja sit ei enää toiminu, se vuoro oli joku 10min. Sitten meidän vuoron jälkeen kierros alko alusta ja me mentiin kattoo Kaislaa ja Wullee :) Äää...ne on niin taitavia!

Toisen meidän vuoron aikana Kaisla tuli kattoon reunalle ja Frodo päästettiin heti vaan vapaaksi. Otettiin samaa, kun viimeksi ja sitten ajoa joka sujui mun ekaks kerraks yllättävän hyvin! Tämän meidän vuoron jälkeen vielä Kaisla ja Wulle uudestaan sitten syömään nam nam ruokaa! Oli muuten oikeesti niin sairaan hyvää, että..

Ruuan jälkeen halusin ottaa jonkun lampaan sylkkyyn, kun oli tauko mutta kaikki lakos joka ilman suuntiin kun menin lähellekkin, paitsi yksi makasi liikkumattomana kiveä vasten. Menin sen luo ja huusin Kaislalle "tää yks on kuollut!" Mutta kyllä se hengitti raskaasti ja availi silmiäänkin pikkasen. Koppasin sen syliin ja sillä oli ihan ruikulit ja se oli ihan veltto, roikottti päätäkin ihan luonnottomasti. Kaisla epäili, että se oli saanu liian vähän ruokaa tai että vitamiinin puutos tai sitten aivovamma. No annettiin maitoo pullosta, mutta ei reppana juonut tärisi vaan kymissäään ja lämmitettiin sitä. Kyllä Kaisla sille vähän maitoa sai menemään, onneksi. Sitten annettiin vitamiinejä ja jätettiin se lepäämään.

Lähdin viimeselle vuorolle Frodon kanssa joka olikin pisin. Otettiin niitä kaikkia siihen mennessä otettuja ja tehtiin molemmat kovasti töitä, hikipäässä ja kyllä niitä tuloksia kuulemma näkyi. Sitten paimennuksen jälkeen mentiin kattoo karitsaa ja se reppana oli kuollut. Havaitsin myös toisen sairastapauksen, kolmella jalalla kinkkaavan kartisan, jonka Kaisla tutki ja se sai antibiotetja. Paranemaan päin kuulemma.

Pääsin Sabinan kyydillä kotiin ja mukana oli myös Jonnan toko ryhmästä tuttu Milo ja sen omistaja. Juteltiin paljon siitä millasen bortsun mä haluan jne... ja opin paljon kun Sabina kokeneena  kertoi ja neuvoi! Nyt olen taas saanut tietoa tästä bceiden kiehtovasta maailmasta!

Tuolla tajusin, että juu paimennus kolahti muhun täysillä. Kivempaa kun agiltiy jotenkin niin luonnollista sille koiralle se touhu ;) I love it! Koskas uusiksi, Kaisla? =)

(KUVIA TULOSSA!)

3 kommenttia:

  1. Mahd. pian! ;) Haha joo mä en oo IKINÄ myöhässä.. hehe

    VastaaPoista
  2. Meidän täytyy oikeesti muutta sinne kesäksi ;) Et toki,et toki :D En minäkään...xD

    VastaaPoista
  3. Ihan mahtiii<3 Upinkin kaa haluisin koklata;-)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! :)