tiistai 11. maaliskuuta 2014

Motivaatio, avain harrastamiseen.

Motivaatio. Koiran motivaatio ja ohjaajan motivaatio tekemiseen. Jos ei ole motivaatiota ei ole halua  tehdä ei ole syytä tehdä. Motivaatio koostuu ainakin itselläni siitä, että saan tekemisestä jotain, mikä motivoi jatkamaan. Olkoon se "palkinto" sitten, vaikka koiran tarpeet, kehittyminen tai voitto. Tätä kutsutaan sisäiseksi motivaatioksi. HALUAN jotain ja se motivoi minua.
Joskus taas tarvitaan ulkoista motivaatiota/motivoijaa, jotta saa sen tarvittavan halun tehdä. Näitä voivat olla, vaikka kasvattaja, ystävä tai kunnia. Motivoidut tekemään jonkun takia. 
Itse pyrin aina sisäiseen motivaatioon eli omaan hyötyyn. 

Agilityssä mun sisäinen motivaatio kumpuaa kilpailuvietistä ja siitä, että tunnen koirakin sulautuvan yhdeksi-> saumattomasta yhteistyöstä ja voiton tavoittelusta. Yhteisestä päämäärästä edetä.

Paimennuksessa mun motivaatio on myöskin sisäistä. Halu päästä toteuttamaan jotain alkukantasta ja rodulle tyypillistä toimintaa. Työskenellä koiraa apuna käyttäen.

Tokossa mulla onkin motivaatiosta pulaa, koska se oli juuri ulkoista. Halusin päästä toteuttamaan sitä lähinnä vaan maineen, kunnian ja kokemuksen takia, en saavuttanut sillä kuitenkaan mitään em...

Rally-Tokossa motivaatio koostuu oikeastaan samoista, kuin Tokossa lisäksi siinä pääsee helpommalla, mikä on mulle tyypillistä toimintaa.

Tässä kaksi esimerkkiä kummastakin em. Motivaatioista. Toivottavasti postaus pistää sinut miettimään mistä motivaatiosi kumpuaa ja jos sitä ei ole miksi harrastat ks. Harrastusta? 




3 kommenttia:

Kiitos kommentistasi! :)