perjantai 15. toukokuuta 2015

Valjakko junnuleiri Jämillä 8.-10.5

Lue Tanjan kertomus!

Perjantai aamu valkeni väsyneesti. Olin valvonut edellisen yön Suomen pelin takia ja siksi herätys 4.30 oli jotain aivan jäätävää. Sain itseni jotenkin kammettua ylös ja pistettyä itseni sen näköiseksi, että vaikka mulla univelkaa onkin niin en ny ihan täys seko oo. Ehdittiin nipin napin Appin kanssa bussiin 5.30 ja oltiin aika pahasti myöhässä rautatieasemalla, kun Tuomaksen ja Aihkin (siperianhusky) juna olikin ollut ajoissa jajaja... Noo meidän bussi kohti Hervantaan ei lähtisi vielä hetkeen joten otin itse omenamehun ja Tuomas halusi twixin. Jännä että vaikka tapasi ihmisen ekaa kertaa juttua löyty ku oltais tunnettu vuosia... Lopulta päästiin bussiin, vaikka kuski vähän tokas Tuomaksen kickbikestä ;) ja jopa Hervantaan asti selvittiin. Meille ei kehdannu vielä ennen seittemää mennä muita herättään ni lähettiin Lukonmäkeen pyörimään lenkille. Koirat juos vapaana ja aurinko alko vasta nouseen. Seittämmän maissa Sabina toi vahvistukseksi vielä Ukon.

Vihdoin päästiin syömään aamupalaa. Fiksattiin mun pyörä ja kokeiltiin, miten eturenkaat irtoo välineistä kuljetusta varten. Onneks toinen osas! Sitten käytiin treenaamassa Katjan irlanninsusikoiraa Doorista kickbikella, tosi hyvin meni treenit. Katteltiin vielä elokuva ja syötiin, kunnes oli aika kantaa tavarat Shellille. Siitä pihasta meidät noukki Jämille Nea ja Jade! Pakkaus onnistui hyvin, kun koirakärry oli mukana ja päästiin matkaan. Matka meni joutusasti, mää navigoittin... Ehkä yks ylinopeussakko kerättiin ( :D ), mutta minkäs sille mahtaa ku porukka kiitää intona kohti Jämiä. Tehtiin vielä pysähdys kaupan kautta ennen kohdetta.

Jämille päästyä kokoonnuttiin Jämi areenalla ja saatiin tervetulo halit. Oli kiva nähdä joitakin junnuja ihan ekaa kertaa! Sitten ajettiin meidän majotuspaikkaan eli Niinimajalle. Se oli suksi-laskettelu-mono-kahvila-hiihtomaja tyylinen rakennus, joka sopi täydellisesti meidän käyttöön. Levitettiin patjat lattialle, koottiin koirien häkit ja pisteltiin kamat järjestykseen. Saatiin sponsoreilta hieno kassi täynnä kaikkea kivaa ja hyödyllistä, kiitos siis heille! Vaihdoin urheiluvaatteet ja sitten pidettiin pieni alkuhöpinä. Tämän jälkeen oli vuorossa jakautuminen lajiryhmiin (kickbike-juoksu) ja minä&Vera mentiin pyörillä kickbike ryhmään. Alkulämpäksi reipas kröhöm 20min lenkki ja sitten 10 spurttia, joilla oli tarkotus vähän lihaksia herätellä, väli aina kevyesti poljettiin/potkuteltiin ennen seuraavaa spurttia. Yllättävän hyvin jaksoin, vaikka alussa määrä hirvitti.
Illalla toiset ottivat vielä ohitusreeniä, mutta itse säästin Ukkoa, koska se oli aamulla tehnyt vähän juoksupätkää. Olin palkkailemassa ja kannustamassa kuitenkin. Tehtiin tiiminä tortilloita, jotka maistu treenin jälkeen taivaallisen hyvältä. Pieni ruokalepo väliin ja tämän jälkeen oli vuorossa pesispeli, jonka meidän tiimi vei kirkkaasti :) JA osuin yhdellä kerralla joka kerta palloon!! Vaikka ehkä vähän laitonta menoa muuten ;) Kävin itse vielä päivän päätteeksi saunassa ja oli kiva mennä puhtaana nukkumaan.

Yöllä koirat inisi häkeissä, mikä vähän vei itseltäkin yöunia siinä 5-6.30 välissä. En tiedä inisikö App, koska aina kun katsoin se oli hiljaa ja makasi... Paitsi kun Tuomas nousi niin sillon innostu. Hain sen kuitenkin mun viekkuuni koisimaan. Laitoin itseni valmiiksi ja muukin porukka alkoi heräillä. Pistettiin smurffi lookit kuntoon, itse olin velho ja Vera stailasi mun kulmakarvat ripsarilla. Sitten pyöräiltiin/potkuteltiin aamupalalle Jämihotellille. Nam nam.. aamupala oli niiiin hyvää :) Ei ihan hirveesti voinut kuitenkaan hotkia, kun oma startti oli niin aamusta. Aamupalan jälkeen mentiinkin kisapaikalle ajajien kokeukseen ja sitten ilmoittautumaan. Tuomas lupautui lainaamaan kypäräänsä ja ajolasejaan mulle ja vielä handlasi Ukon, kiitos <3 Kävin kiertämässä radan ennen omaa starttiani ja eipä aikaakaan ku oma startti jo koittikin. Juotot ja lämpät tehtiin huolellisesti tarkotuksena ajaa hyvä kisa ja ylittää itteni. Kuitenki suht rauhassa ettei ny ekassa pyörästartissa heti telo. Lähtö meni vähän mönkään omalta osaltani, mutta kun siitä päästiin ni kyllä läks. Ukko veti muutenkin koko matkan naru kireellä ja hyvällä moodilla. Ite lähes pysäytin pyörää käännöksissä... varmuuden vuoksi... joku 800m ennen maalia saavutettiin meidän kilpakumppanit Vera&Pixeli. Mentiin ohi ja Ukko ei vilassutkaan Pixua ohituksessa! Saatiin kiva kiri maaliin, vaikka Ukko vähän ohituksen jälkeen himmas. Tuomaksen äänen kuultuaan täys neli kuitenki päälle.

En ollut ihan niin totaalisen poikki maalissa eli kaikkea ei annettu, mutta tyytyväinen kyllä. Ukolle juottoa ja loppu lämppää. Itelle lisää kans päälle ja juotavaa. Lähetin Tuomakselle yhen koiran junnukikkarissa Aihkin ja otin sen maalissa vastaan. Hetken hengattua lähdettiin mökille Hennan ja Iidan kanssa lepäilemään ennen palkintojen jakoa. Mökille ajaessa kanervikossa näkyi tuttu eläin.. App... ja mökin pihassa vastaan juoksi kaksi tuttua koikkeria, onneksi Ruska seisoja oli tajunnut pysyä sisällä, vaikka ovi apposen auki olikin kun saavuttiin paikalle. Joku siis oli päästänyt meidän koirat ulos häkeistä?? Eivät noista metallihäkeistä nimittäin kaikki voi päästä. Lepäiltiin hetki mökissä miettin, mitä on tapahtunut, mutta onneksi Tuomas piti meidät ajan tasalla ja tultiinki takasin kisapaikalle just sopivasti. Taputettiin parit luokat ja sitten kuulutettiin mut ja Ukko DBWJ (nuorten naisten koirapyöräily) voittajiksi matkalle 4,2km ajalla 10:17.6, eroa toiseksi tulleeseen Veraan 1:03.0! Palkinnoksi tuli pinkki panta, joka nyt koristaa Appin miehekästä olemusta ;)

Meidän porukkaa

Kisoista mentiin sitten syömään, kaikilla hirmu nälkä. Ruokaa sai kyllä alas, vaikka se harmillisesti meidän kohdalla loppui :/ Mökillä pidettiin ihan hetki lepoa ja sitten käytiin koirien kanssa pikku lenkki ennen Suomen peliä. Osa meistä (mm. ylläri ylläri minä) katto Suomen peliä ja osa teki muuta. Peli päättyi kivasti Suomen voittoon <3 Sitten lähdettiin taas pelaamaan pesistä. Tällä kertaa joukkueet olivat huomattavasti tasaväkisemmät ja peli päättyikin tasoihin. Hyvä peli oli! App oli mukana huutamassa puussa ;) Sitten oli vuorossa iltanuotio, missä tehtiin kunnon pihvejä. Medium on aina ollu mulle kova pala, mutta ylitin itteni ja silmät kiinni pureksin kaiken alas. :D Jees! Jäkkäriksi jäätävän hyviä vaahtokarkkeja. Lopuksi sauna ja nukkumaan.

Sunnuntaina tuntui eilinen kyllä lihaksissa. Itsellä särki kaiken päälle päätä ja vatsaa, mikä vei mielialaa. Tehtiin palautteleva aamulenkki aamupalalle, mikä helpotti. Aamupalalla sain alas tasan puuron ja lasin vettä. Mielenkiintoiset keskustelut ja särkylääkkeet onneksi veivät kivun pois. :) Lähdettiin vielä tekemään treeniä eiliselle kisapaikalle. Käytiin yhdessä 2km kisalenkki ettei kukaan eksyisi ja lähdettiin tiuhaan tahtiin koirilla. Itse luulin, että tarkotus oli ottaa ohituksia, mistä oli alussa puhetta. Niinpä ohittelin näppärästi lähes kärkeen asti Ukon kanssa ongelmitta. Maalissa sain kuulla, että vasta toisella kiekalla... Noo Ukolla oli niin hyvä veto päällä niin en viittinyt enempää siihen hätään ottaa vaan päätin siihen. Otin Appin seurailemaan tapahtumia, toisella ois ollu niin intoa... syksyllä sitte <3 Treenien jälkeen lähdettiin pistään Niinimaja kuntoon, mikä sujui joutusasti kaikkien tehdessä oman osansa.

Sitten oli aika hyvästellä muut ja jäimme Tuomaksen kanssa kaksin vielä, kun Katja tuli Dooriksen kanssa Jämille reenailemaan. Itse otin pyörälle Ukon ja Aihkin, Tuomas ja Katja vaihteli kumpi ajaa Doorista ja kumpi palkkaa. Itse olin kerran palkkaamassa. Tehtiin 2km lenksu monella palkkauksella. Muuten sujui hyvin, mutta ajoin pyörällä kuoppaan, mistä pyörä jäljistä päätelle lähti ilmalentoon... sitten näkyi jarrutusjälkeä ja mun kaatuminen. Koirat onneksi pysähty. Oma reaktio oli nauru, mutta kyllä sattuikin. Sormessa tuntui kipua, jostain vuosi verta ja vähän hämmentynt fiilis. Tuomas riensi auttamaan ja tyrehdytettiin Katjan kosteusliinoilla mun nenän vuoto, puhdistettiin akuuteimmat käden haavat ja todettiin mun turvonneen huulen tarvitsevan kylmään. Pienestä vastustuksesta huolimatta ajoin koirat maaliin. Dooris teki taas hyvin. Pistettiin kamat kasaan ja suunnaksi Jämi hotelli. Siellä putsasin naamani, joka näytti yllättävän hyvältä ottaen huomioon kuinka se oli saanut iskua. Laastarit ja iso jääpalapussi herui aulasta <3 Sitten matka kohti Tamperetta, jonka aikana kylmäsin huultani.

Tampereella käytiin Tuomaksen kanssa syömässä, kaupassa ja vielä yksi 8km lenkkikin repästiin Appin ja Aihkin kanssa. App kävi pulikoimassaki vähäsen. Höpöteltiin niitä näitä. Feilasin vielä bussiaikataulut, mutta kröhöm hyyyvin Tuomas kerkes vielä yöjunaansa.

Kiitokset kaikille sponsoroille, koutseille, muille junnuille, Sabinalle ja Ukolle! <3 Nähdään viimestään syksyllä ja nyt kaikki uudetkin harrastajat vaan rohkeesti mukaan pitämään kivaa!

Meidän junnuteam

1. Oo, ihanalta kuulostaa tuo leiri, jolla olitte Appin ja Ukon kanssa! Onnittelut muuten pyöräilykisan voitosta Ukon kanssa, hieno tulos! :) Täytyisi varmaan itsellekin tilata pyörään se vempain, joka estää vetoliinan sotkeutumisen pyörään, niin voin opettaa Jetin vetämään pyörää. Vapaana se kummiskin juoksee aika iloisena edellä, niin ehkä se suostuisi pyörää vetämään. Sitä ennen voisin tosin aktivoitua tuon canicrossin puolella. Jos vaikka kohottaisin vähän kuntoani... :D

Olipa kivaa muuten lukea taas blogistasi monta postausta, kun on ollut aika hiljaista. Mietinkin juuri aamulla, ettei tähän blogiin ollut tullut hetkeen postausta, ja sitten koneelle mennessä huomasin, että olit kirjoittanut Appin paimennus- ja pekotreeneistä. Mukava ylläri! :)

1. Voi kiitos kiitos <3 :) Adapteri, sitä itekkin oottelen :3 Kannattaa kokeilla!

Kiva kuulla, että ilahduit. Lupaan terästäytyä :)

2. Heei, en muuten tiedä sekoileeko Blogger, vai onko kyseessä jokin muu juttu, mutta en saa Appin sivua avattua? Blogger vaan sanoo, ettei mulla ole katseluoikeutta...