tiistai 3. joulukuuta 2013

Kyllä sä mua jaksat vetää!

Hihih.. Tänään sitten kokeilin ensi kertaa vetoa! :D Kaisla yksin tietää, kuin kokenut mun upee vetokoira oli, mutta jöi kyllä hyvä maku! Hain Ropuskan koulun jälkeen ja saman tien matkaan! Bussikuskit on hirveesti ruvennut tykkäämään tästä hyvä käytöksisestä bussikoira, mikä on tosi hyvä. Meillä nappasin pikkuveljen stigan ja painelin kentälle. Ensin heittelin namia eteen, mutta eihän siitä mitään tullut. Sitten jätin namipalkkaa eteen, mutta ei siitäkään MITÄÄN tullut. Näin päädyin viimeiseen konstiin eli lykkäsin jalalla vauhia ja annoin luvan mennä. Juman kekka, tämä meni! Vedet valu silmistä, kun koira paineli menemään. Ei kuitenkaan ihan hanskasta lähtenyt homma vaan hiljensi tottelevaisesti, kun pyysin.

Näin pääsimme kontrolloituihin harjoituksiin. Eli Rodo sai luvan mennä HAIHAI käsky ei tuottanut mitään tulosta joten se on nyt MENEMENE :) Pysähtymiseksi HOUU kaikui kuuroille korville joten se on nyt HYVÄÄ TAI KIITOS. :) Hyvin sujui, muutamaa puskareissua lukuun ottamatta. Rodo veti mut kotiin ja sitten nappasin pulkan. En jaksanut laiskana kuitenkaan kävellä takaisin kentälle vaan köröton pitkin tietä. Onneksi meidän tiellä ei kulje ikinä autoja jotrn pystyin turvallisesti päästelemään tuota 200-300m pätkää suora-mutka-alamäki-ylämäki-suora. Rodo veti halukkaasti ja vire korkealla. Annoin veljenkin kokeilla, mutta se vain sitten häriritse Rodon "työntekoa" ja näin ollen Rodo näykkäs sitä jalkaan. No mä päätin sitten mennä ja kun yritti myös mun jalkaan kiihdyksissään napata karjasin naamapunasena eikä yrittänyt toista kertaa! :D johdonmukaista ja hyvää koulutusta... Mutta tuollasta en hyväksy. Loppu treenit meni hyvällä floulla ja ylpeä olin.

Käytiin vielä koiranpäiviä varastolla varailemassa joululahjoja ;) Tästä se lähtee! :)


26 kommenttia:

  1. Mitkä valjaat sulla on? On aika raskasta alottaa stigalla tai pulkalla, jos veto on koiralle vähänkin vierasta. Sen lisäks em. tulee helposti kintuille, pitää kovaa melua ja painopiste menee liian alas. Suosittelen juoksemista vyöllä, hiihtoa tai pyörää. Aisat on ahkiota varten, pulkkaa ei ole suunniteltu vetoon, saatika stigaa.

    VastaaPoista
  2. Ja siis vetotreenit tulisi aloittaa (sekä käskyjen harjoittelu) max. 10% koiran painosta painolla. Arviolta heittäisin, että Rodo on joku n. 20kg? Tällöin harjoittelupaino ja lihaskunnon nostoon paino olisi 2kg, johon voi aina lisätä sen kaksi kiloa esim. viikoittain. Vähän luulen, että painat vähintään yhtä paljon kuin koira, saatika sitten kitkan kanssa, Rodo myöskin veti videossa aivan kierossa ja valjaat näyttivät lyhyiltä? Voi olla jos loppuosa valjaista on tummaa, niin ei näy, mutta kuitenkin :) Ootko lauantaina tulossa meille vetämää rengasta?

    VastaaPoista
  3. Jenny ihan vaan kaikella rakkaudella. Hmm miten harjoittelen vetoa pyörällä 10cm hangessa .... Rodolla on vedetty enne ja ehkä Jenna handlaa ton että se vahtii ettei mee kintuille ! Kyllä kysyä ja kommentoida voi mut ei tule heti "syyttelemääm "! Pieneenharrasteluun ei tarvita ultramittatilaus tuotteita..
    Ihan nyt tälläillä yli epäkohteliaasti ja paikallisesti tulin sanomaan! Voi joskus ajatella ett ihan sama eikä aina tunkea pitkää nokkaansa kaikkialle! :D
    Tervesin: ei mitään mistään tietävä paskamainen kusipää!

    VastaaPoista
  4. Tuo on hassu lause tuo ".... Paikallisesti tulin sanomaan " sillä tarkoitin paskamaisesti tulin sanomaan" :D

    VastaaPoista
  5. ^Leiki sinä siinä ihan rauhassa, mutta mun kommentissa ei ollut mitään syyttelevää, ja pahoittelut jos joku halusi sen niin lukea. On ihan tervettä kysyä ja ehdottaa, jos on itse aiemmin mokannut, jotta toiset eivät tekisi samoja virheitä. Mittatilausvaljaita en muista maininneni, sanoin että valjaat näyttivät lyhyiltä, mutta se saattaa näyttää siltä koska turkki on tumma. Painosysteemit on suoraa vul:lin sivuilta, niissä ei vissii mitää moittimista? Joten en tajua mihin kommenttisi tähtää. Vissii sulla on enemmänki jotain mua vastaan, aika jännä sillain kun en ees tiä kuka oot. Mutta siinä nyt kuitenkin oikaisu, jos tuo kommentti oli jotenkin epäselkeä.

    VastaaPoista
  6. Mulla on vaan ihan sama mutta ehkä joskus on vaan parempi varovaisesti kysellä neuvoa kun heti tehdä ohjeopas kommentti boksiin vaikka et tilanteesta täysin perillä ole. :) Painopisteestä olen samaamieltä sillä itse pulkan kanssa kiinnittäisin "aisat" eli valjaiden sivulle kiinnikkeen! Tiedän vaan asiasta ja tapahtumasta ja taustoista enemmän joten häiritsi kommentin riatiriitaisuus. Tässä siis tämä ilman kusipää moodia :P
    Terveisin: ei mitään tietävä paskamainen kusipää!

    VastaaPoista
  7. ^ Mikä ihmeen tarve sulla on Miltsu tulla ragemaan toisen blogin kommenttoiboksiin, kun blogin kirjoittajakaan oo aiheesta mitään sanonut? Ylipäätään ottaa nokkiinsa, kun Jenny ihan ystävällisesti asiasta kysyi?
    Ja varsinkin kun ihan aiheellinen kysymys, ei kukaan halua että kys. koira menee rikki vain koska ihminen ei tiedä. Varsinkin kun teidän ikäisillä lapseilla/teineillä harvemmin on vielä tarpeeksi harkintakykyä tai taitoa lajeihin ilman opastusta. Parempi varmistaa.

    Ihan aiheeseen. Miksi vedättää isolla painolla mahdollisesti rikkoen koiran? Miksi vedättää epäsopivilla varusteilla kipeyttäen koiran? Miksei voi ottaa rauhallisesti ja hankkia sopivat varusteet. Kyse ei ole kuin tämän koiran terveydestä, ei Jennyn, mun tai kenenkään muunkaan.

    VastaaPoista
  8. No tuo ylempi ^^ ja olen tietoinen jennan mielipiteestä tilanteesta kun olen hänen sisko xD Noh puolsisko mutta täysin selvillä!

    VastaaPoista
  9. No tajuatko että nolaat sun siskon tai sitte ette kumpika kestä kyseenalaistusta tmv. Koska mun kommentti ei ollut ristiriidassa mihinkää, ku en laukonu totuuksia tmv. Arvioin Rodon painoa, en muuta. Ei tässä mitää, lauantaina oon kuiteski treenaamassa Rodon ja Jennan kanssa, että eiköhä sillon viimestää saada selvitettyä :D kiertotietä jo sainki vastauksen, ja sieltä tuli pikkuse asiallisempaa tekstiä. Onneks mun siskot osaa jättää mun asiat rauhaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. onneks myös mun läheiset/kaverit antaa mun selittää omat asiani ihan ite, ni ei tarvii jälkeenpäin nolostella
      kui helpolla oliskaan päästy ku jenna ihan itse olis asiallisesti tullu kertomaan, mutku ei ku sisko tulee ragemaan... kukin tyylillään.

      Poista
  10. Huhuh taas! :'D Jenny, valjaat on oikein passelit meidän tarkotuksiin ja myös husky valjaat löytyy :D Ja juu tuo pulkka on tosi huono, mutta ei missään nimessä siitä syystä että tulisi päälle vaan koska Rodo provosoituu siitä tosi paljon (niin kuin tänään huomasin). Stiga oli tyhmä kokeilu ,jonka itse ymmärsin olevan aivan liian raskas. Tosiaan tämä hiihto ja potkukelkka on seuraavaksi kokeilun kohteena. :) Ja Rodo on muutaman talven vedellyt ja sillä on kehuttu vetoasento, sen suhteen ei ole ongelmaa ainakaan. Ja ehkä se on vaan minä ,mutta mullakin joka kerta tulee hirvee ET OSAA MITÄÄN-fiilis, kun kirjotat Jenny tuohon tyyliin... Ja käytimme valjaita ilmeisesti väärin, koska tänään Lindan kanssa treenatessa Linda oikaisi ne, mutta toisaalta olen tosi hämmentynyt kun Kaisla sanoi, että ei vaan näin joten MITÄ? :D Mutta hyvät ovat!

    Hapero taas tässä ei selkeestikkään tiedä aiheesta yhtään mitään varsinkaan ks. tapauksesta! Joten jätän vastaamatta ihan kokonaan tähän, että jos haluat aiheesta keskustella vielä lisää niin:
    jenna.bergdahl@gmail.com ;)

    Mutta Jenny sun viimesin kommentti oli kyllä TÄYSIN asiaton ja niin TURHA! Kyllä mä tiedän, että sä oot Lindan kanssa jutellu... :D Haperolle ja kaikille muillekkin tiedoksi, että valitettavasti en 24/7 voi täällä olla selittämässä tekojani ja toimiani :( VALITETTAVASTI! Ihan tiedoksesi vaan, että ei ole iästä kiinni virheiden teko, etkä sinäkään tuskin ole/ tule olemaan täällä tekemättä yhden ainuttakaan virhettä! ;)

    VastaaPoista
  11. Jenny, Mä oon itte toiminut huskyjen parissa parisen vuotta ja omalla kokemuksella voin sanoa että ei niillekkään mitään pikkupainoja laiteta perään, ensin treenataan vauhti ja sitten vasta voima...Kyllä mä uskon että Rodolla on hyvät lihakset koska Jenna tekee sen kans tosi paljon ja monipuolisesti kaikkea.Mun mielestä Jennan harjoittelu meni niinkuin kuuluukin lukuun ottamatta tuota että painopiste on oikeasti alhaalla joten parhaat olis aisa+länkivaljas systeemi TAI pyöräkoira valjas... Kyllä mun mielestä stiga sopii ihan hyvin tuohon hommaan, niinkuin pulkkakin... sä oot varmaan näitä jotka urheilee tavaramerkeillä, joten et tietenkään voi millään stigalla vedättää vaan sullla on pakko olla Bewe missä on valmiina jousto. Ankkurit, joustot paniikkilukot /sieppausköyden, liinat sun muut hienoukset...:D Mutta joo takas aiheeseen :
    "Kun pentu täyttää 7kk, sen kanssa voidaan aloittaa harjoittelu painon kanssa joka on n. 10 % koiran painosta. Tyhjä pulkka ei ole paras vaihtoehto vetoharjoittelulle, sillä se helposti liukuu koiran jaloille tai liikuu yllättäväsi ja äänekkäästi tuulen mukana, säikäyttäen herkemmän koiran kerta toisensa jälkeen."
    Toi tarkottaa vain pentuja! Joten.. mä jätän tän tähän koska mä tiiän että sitä paskaa tulee niskaan :D

    VastaaPoista
  12. No trollatkaa nyt kaikki ihan rauhassa, mulla ei ole huskyja, rodo ei ole husky, tulin kertomaan ihan yleispätevää lätinää... Painotan halvimpaan mahdolliseen ja vältän kaikenmoista merkkikrääsää ja sen lisäks mulla on vaan yks koira, että sille ei paljo valjakkoromuja tarvita. En tajua, miks ulkopuolisia ihmisiä kiinnostaa niin hirveesti, jos mä tulen pintapuolisesti kysymään ja kertomaan jotain? On ihan eri vedättää yhdellä koiralla, kuin kuuden koiran valjakolla, sen minäki tiedän. Mutta eiköhän tää nyt ollu mun osalta tässä, tulkaa vaikka blogiin trollaamaan, nii nään kommentit:)

    VastaaPoista
  13. Jenny koira ei opi vetämää noi hyvi ekois lumis jote luulis että näät ettei veto ole koiralle "vähän vierasta" ja Rodo näyttää kyllä iha hyvi jaksava vetää! Pulkka on mu mielestä hyvä tuohon hommaan. :) en tiedä millasee oot tottunu, mutta nyt ei ole kyseessä mikää kisoihi tähtäävä koira, joten välineet ovat hyvät. Varsinki noin pitkällä narulla paine ei tule täysin selkään vaan jakautuu tasaisemmin. Tosin oikeat vetovaljaat olisi plussaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Painotan ,että nuo valjaat ovat OIKEAT vetovaljaat ja meiltä löytyy edelleen myös ne huskyvaljaatkin :D

      Poista
  14. Served.. joo alennun tähän :D
    No ei mullakaan mitään huskyjä itellä

    VastaaPoista
  15. Miten mua pidetää jonai kisaheppuna ku mulla o kapine rakki ja askarteluvarusteet ja vedän yksi ._. Imarreltu*
    jatkos pitää kai kirjottaa romaani ja esittely itsestään, ennen ku voi kommentoida

    VastaaPoista
  16. Miten mua pidetää jonai kisaheppuna ku mulla o kapine rakki ja askarteluvarusteet ja vedän yksi ._. Imarreltu*
    jatkos pitää kai kirjottaa romaani ja esittely itsestään, ennen ku voi kommentoida

    VastaaPoista
  17. Eli lyhennellen: jenny voit olla työntämättä sitä pitkää nokkaast joka paikkaan ja asiaan!!! (no body cares ;))

    VastaaPoista
  18. Ei tarvi kirjottaa esittelyä, vaan tuo sun kommentti kuulosti siltä ku Jenna ei du mielest aattele muutaku sitä etse ite saa istuu siel kyydis ja pitää hauskaa. Tiedän että Jenna treenaa Rodon sillee et se oikeesti osaa vetää ja vasta sitten menee kyytiin. Meinaatko oikeesti et kaikki ostaa kalliit vetojutut se takii että sais sillotällö vedättää? Tuski tosi usee tekee iha normivaljais.

    VastaaPoista
  19. Blogin kirjottaja pystyy niiku keskustelee asiallisesti ja muut ei? Kuka tässä muka bloggaajan kimppuu hyökkäs, ku minuaha ny haukutaa sen kummemmi asioista tietämättä. Kallis ei tarkota hyvää, eikä vetämine rotukoiravaljakkoa.

    VastaaPoista
  20. Rakkaat lapsoset! :) Jenny ei tiennyt jutun taustoja ja itse virheitä tehneenä halusi varmistaa, että en tee samoja. Mikä on tosi hyvä! Toki joku saattoi olla turhaa ja hiaman kärkkäästi sanottu,mutta Jenny yritti oikaista asiaa. Hyviä faktoja on laitettu ja entistä viisaampana jatkan tämän hienon ja mielenkiintoisen harrastuksen kokeilemista! ;) Tosiaan täysin samaa mieltä tästä: Kallis ei tarkota hyvää, eikä vetämine rotukoiravaljakkoa.

    Tiivistän tämän kaiken siihen, että otetaan asioista selvää enne kuin ruvetaan haukkumaan (if you get xD) suuntaan tai toiseen! :)

    VastaaPoista
  21. Mun mielestä Jenny ei _edelleenkää_ tarkottanu pahalla! vaan juuri sitä ettei jenna tekis virheitä! Olin eilen kattomassa miten Rodo vetää.. se keskittyy, mutta Jennalla on vielä ohjaus harjoiteltavana;D vinkvink Jenna! Ja miks sä miltsu otit siit herneet nenää jos asia ei liity suhu millää lailla. Jenna osaa sanoo asiansa jos se tahtoo + ite tulin ny kommentoimaa ko otti ny hirveesti silmää:p

    VastaaPoista
  22. ...lapset :'DD
    mä en tiedä pitäiskö tolle "kyllä tää MUN MIELESTÄ on ihan hyvin"-sonnalle nauraa vai itkeä. Argumentaatiotaidot 10+.
    Mun mielestä koiran tiputtaminen katolta on ihan jees. Mut hei, valitettavasti se ei tee siitä parempaa vaan sen takia et se on mun mielipide, kun tieteellisesti/tutkimuksilla voidaan selittää ettei se kannata.
    Tosin lapset, joten tämä

    Pakko viel kysyy tosin, et mitä väliä vaikken tajua vetämisestä hevonpersettä? Mun ekassa kommentissa ei ollut mitään mun omaa tietoa vetämisestä, kaikki ihan ylläolevasta keskustelusta ja yleisesti asiaan liittyen? Vetämiskommentit vain asiaa havainnollistaakseni.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! :)