perjantai 31. tammikuuta 2014

TOIVEPOSTAUS: Lainakoirien omistajat

Miten lainakoiran kanssa harrastaminen eroaa oman koiran kanssa harrastamisesta? Paljon. Kaikista haastavinta on järjestää kaikki oman aikataulun lisäksi myös lainakoirien omistajien aikatauluihin sopiviksi. Tästä pääsemmekin aiheeseen...

Olen tavannut vähintäänkin yhtä monta erilaista omistajaa, kuin lainakoiraakin! :) Joukosta löytyy hyvin erilaista persoonaa, toiset helpompi ja toiset vaikeampia. Itse olen erittäin sosiaalinen ihminen ja tästä syystä on ollut helppo tutustua omistajiin. Yleisesti olen myös tullut heidän kanssaan hyvin juttuun. Kaikki omistajat ovat myös täysin eri tasolla koiraharrastusten suhteen. Toisilla on se ensinmäinen wuffe, jonka kanssa painitaan hihnakäytöksen kanssa, kun taas toisilla on koulutettu koira, joka etsii ensisijaisesti treeni seuraa omistajan ajan puutteen takia. Yhtä kaikki olen hyvin monen omistajan kanssa ystävystynyt ja ollut pitkään tekemisissä. Yhdistäähän meitä kuitenkin niin iso asia, kuin koirat! ;) Kaikilta olen oppinut ja toivottavasti edes joku on oppinut jotain minulta. :) Esittelen nyt itselleni kaikista tärkeimmän lainakoirankautta tulleen omistajan lisäksi ystävän ja muutamia yleisimpiä omistajatyyppejä ;)

Kaisla

Kaisla on Rodon ja Wullen omistaja ja sekä edesmenneen Iitun omistaja. Mun mentori ja kummitäti <3 Kaislan kanssa olen itse tullut loistavasti toimeen ja oppinut valtavasti! Ollaan tunnettu vasta kahden vuoden verran ja itsestä on tuntunut, että aika on mennyt hirmu nopeasti. Raotan teille hiaman miten tapasin Kaislan ja päädyin mukaan paimenien ihmeelliseen maailmaan...

Dogia on palvelu missä koirat etsivät kummeja ja kummit koiria. Meninpä sitten kerran käymään Dogiassa ja sieltä löytyikin Litu. Haha luin oikeasti ensin, että se oli Litu, mutta Iituhan se! ;) Laitoin Kaislalle viestiä ja sovimme tapaamisen lenkin merkeissä. Ystäväni Linda oli kerennyt kerran viemään Iitua ennen minua ja kertoi Kaislan pakko syöttäneen heille keksejä. "Säikähdin" ajatusta ja pakotin ystäväni Julian mukaani. Kun Kaisla avasi oven olin, kuin tyttö joka tapasi idolinsa ensi kertaa. Palvoin Kaislaa alusta asti. Siitä lenkistä tähän päivään on kulunit pitkä aika, mutta silti Kaisla on ihminen ketä ihailen kaikista eniten koko maailmassa. Kaislasta on muodotunut mulle esikuva ja kaikki ystäväni, jotka hänet ovat tavanneet ovat olleet aivan otettuja! Kaisla on omalta osaltaan vahvistanut mun paimenkoira innostustani ja hommanut jokaisen bordercollie lainakoirani, Tutustutti minut myös paimennukseen! Saan olla hälle kyllä monesta kiitollinen! Kaisla on mahdollistanut mun koiraharrastuksen <3


OMISTAJA TYYPIT:

Huomauttelijat:

Huomauttelijatyyppiin kuuluvat omistajat huomauttavat aivan kaikesta. Olkoon kysessää treeneissä mennyt nappulla määrä, väärän pannan käyttö, liian vähän treenaaminen jnejne jopa itsestä riippumattomat asiat. Onhan se hyvä olla tarkka ja ohjeistaa, mutta nämä ovat juuri niitä omistaja, jotka panikoivat kuin lastentarha ikäisten lasten vanhemmat.

Koira-on-mun-lapsi

Nämä taas oikeasti uskovat koiransa olevan lapsi. Koiralta ei voi muka vaatia mitään, onhan se niin tuitui pienoinen lapsonen ;) Nämä omistavat juuri sen koiran, joka on muutaman kilon ylipainoinen, viimesen päälle puunattu ja pahimmassa tapauksessa energiaa pursuava lapsena hoidettu KOIRA.

 Vain-minä-"tiedän"

Hehe lempiryhmäni. Tietämättömät omistajat, jotka katsovat päivät pitkät telkusta Caesaria ja luulevat näin oikein oppineensa koiran kouluttamisen jalon taidon. Todellisuudessa ovat siis kouluttamassa koiraansa ihan väärin ja koira ovat juuri niitä ongelmakoiriksi kehittyneitä vääriä tapauksia, koska joku tutuntutunkissankoirankaima meni sanomaan, että "Pakolla hyvä tulee!"

Liikoja-odottavat (oman koiransa fanit)

Näitä löytyy aivan liikaa. Useat omistajat uskovat koirassaan olevan jotain tähtipölyä, ainesta vaikka mihin, kun koirahan osaa (melkein) olla raahaamatta omistajaansa hihnassa. Näinpä kun koiran kanssa alkaa tekemään jotain he hengittävät jatkuvasti niskaan ja odottelevat tulosta. Tottakai sen tuloksen täytyy tulla nopeasti onhan se oma koira oikea Einstein! :D

Viestien-ingooraajat (eivät siis muutenkaan osallistu)

Omistajat, jotka ensin ovat hyvin innoissaan, mutta lopuksi eivät vastaa enään viesteihin ja koko homma jäätyy. Eivät ole siis alusta asti muutenkaan panostaneet vaan ajattelevat, että eipä tarvitse tehdä sitä pitkää lenkkiä päivässä, kun on olemassa tuollaisia kakaroita joille sen koiran voi nakata.

OLEN PUHUNUT :D

Laittakaa tosi kommenteihin jos tulee mieleen lisää omistaja ryhmiä niin voin kommenteissa kirjoittaa heistäkin pienen esittelyn! :) Tässä nämä viisi yleisintä ryhmää. :)

2 kommenttia:

  1. Tästä tulee pitkä viesti, mut mähän olen kaikkia noita tyyppejä vähäsen! Kerron miten:
    Huomauttelija

    Minusta ainut TÄYSIN oikeassa oleva ihminen olen MINÄ eikä lahjakkuuteni välity ohjeiden kautta, vaan SEN FIILIKSEN. Mielestäni osaan kouluttaa kaikki koirat oikein ja priorisoida kaikki JUURI OIKEIN. En siis koe tarpeekseni juuri ohjeistaa, vaan nalkuttaa kaikesta pienesti ja arvostella muita. :D

    Koira-on-mun-lapsi

    Ja mies ja perhe ja ystävä ja rakastettu ja työkaveri ja pomo ja vaikka mitä muuta! Rodo ja Wool ovat mulle arvokkaimmat maailmassa ja neuroottisesti vilkuilen niitä kaiken aikaa, että koska ne kuolla kupsahtavat ja jättävät mut yksin tähän maailmaan! En myöskään komenna Rodoa koska pelkään että "sen vietti laskee" eikä se tee enää mitään kunnolla. Oikeesti pelkään myös sitä että sillä on paha mieli.

    Vain-minä-tiedän

    Tästä tuli jo tossa aiemmin kerrottua kaikki. Minä tiedän kaiken!!

    Liikoja-odottavat

    No Rodo ja Wool ovat niin päteviä, ja minä oon niin pätevä, ja Jennakin on niin pätevä, että tottakai me ollaan parhaita ja pystytään mihin vaan!

    Viestien ignoraajat

    Noh, tän voi selittää sillä että mulla on AINA tuhat rautaa tulessa ja ongelmia kaikkialla. :D Ikinä mikään ei sovi ja aina on huono aika kaikkeen. Aina kun jokin näyttää jopa onnistuvan, niin sattuu jotain.

    Olen puhunut. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Kaisla! Et arvaa kuinka nauroin, kun rupesin ajattelemaan noita ja löysin itsestäni jokaiseen noista ainakin yhden asian! :') Yhtäkaikki sä olet siltii paras <3 :3 Hehe mun siskot on välillä ihan: Rajota sen Kaislan palvontaa! :D

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)